بیشترین سوالاتی که درباره مبحث ماشین های اداری پرسیده میشود شروع کار و تجهیزاتی است که بیشترین سر و کار را با آن داریم. بطور کل آموزش تعمیرات ماشین های اداری شامل دستگاههای پرینتر و آموزش تعمیرات فتوکپی و اسکنر و تعمیر دستگاه فکس میباشد. در زیر روش شروع آموزش تعمیر این نوع دستگاهها را برای شما آورده ایم.

آموزش تعمیرات پرینتر

آموزش تعمیرات پرینتر اولین مبحث این دوره میباشد. با آموزش در این دوره کار با روش عملکرد چاپ روی کاغذ آشنا میشوید و با آشنایی این روش میتوان بهترین حالت تفهیمی در مکانیک این نوع دستگاهها را آموزش داد. دسته بندی قدیمی پرینتر ها شامل چاپگرهای سوزنی، چاپگرهای جوهر افشان و چاپگرهای لیزری میباشد؛ که بیشترین مبحث در آموزش پرینترها آموزش تعمیرات چاپگرهای لیزری و لیزری رنگی میباشد. بیشترین فروش در بازار ایران شامل همین پرینترهای لیزری رنگی و لیزری مشکی میباشد که در اصل بیشتری مبحث آموزشی را به خود اختصاص میدهد. بطور کل پرینترها شامل اجزای گوناگون میباشد از جمله قطعات تشکیل دهنده پرینترها درام، کارتریج، غلطک ها و فیوزینک، کاغذ کش و موارد دیگر در مکانیک آن میباشد. لازم به ذکر است کارتریج یک دستگاه مهمترین بخش آنرا تشکیل میدهد و پس از آن مکانیک دستگاه و بورد پرینتر.
برخی از دوستان تقاضای فقط تعمیرات کاتریج را دارند که شاید بیشترین خرابی مخصوصا روی پرینترهای جوهرافشان و لیزری میباشد. در اصل و معمولا کسی کارتریج پرینتر جوهرافشان را تعمیر نمیکند این بعلت این است که دردسرهای زیادی دارد و امکان تعمیر این کارتریج ها بمراتب کمتر از تعمیر کارتریج های لیزری است. در کارتریج های رنگی جوهرافشان مبحث شارژ و مخصوصا تانکی کردن (مخزنی کردن) آن بیشتر حائژ اهمیت است. تعمیر کارتریج های لیزری و لیزری رنگی هم که بیشترین سود را برای تعمیرکار دارد. بحث شارژ کارتریج ها بسیار ساده و فراگیری آن نیاز به یکبار انجام دارد. هواگیری کارتریج های جوهر افشان جزء قلقهای اصلی این بخش و غلظت های پودرهای کارتریج از جمله موارد مهم در شارژ میباشد. تکان دادن کارتریج لیزری قبل از ریختن در تانک کارتریج یک نکته اساسی و بسیار جالب است. چرا که با تکان دادن قوطی کارتریج پودر را بصورت مایع درآورده و راحت تر درون مخزن کارتریج قرار میگیرد.
نکات زیادی در شارژ کارتریج وجود ندارد و کسی که دوره آموزش تعمیر ماشین های اداری را بیاید و در هفته های اول این بخش کاملا بصورت عملی کار کرده و میتواند نتیجه خوبی بگیرد. از عیوب بیشتر کارتریج ها در این بخش میتوان کمرنگ زدن و خط دار زدن چاپ بعد از شارژ کارتریج را نام برد. کمرنگ زدن و خط دار زدن مرتبط به درام کارتریج میباشد. شما با خرید درام اصلی (غلطک فیروزه ای رنگ) روی کارتریج میتوانید این مشکل را رفع کنید.
نکته بیشتر در شارژ کارتریج میتوان داشتن چیپ کنترل تعداد پرینتر را نام برد. این چیپ اجازه نمیدهد که کارتریج بیش از تعدادی چاپ کند. بنابراین بعد از یکی دو بار شارژ این چیپست که بوضوح روی درب کارتریج است را تعویض کنید. خیلی از تعمیرکاران با زدن چسب روی یک سری از کارتریج ها این چیپ را عوض نمیکنند و از مدار خارج میکنند. در این حالت پرینتر چراغ ارور شارژش روشن است و اشکالی بوجود نمیاورد.
آموزش تعمیرات فتوکپی که سخت ترین بخش آموزشی لوازم اداری میباشد شامل کپی های قدیمی آنالوگ و دستگاههای جدید و کپی های دیجیتال میباشد. بمراتب کسی که تعمیر پرینترها را بلد نباشد نمیتواند آموزش تعمیر این دستگاهها را بطور حرفه ای و تخصصی یاد بگیرد و بسرعت مسلط شود. البته یادگیری تعمیر پرینتر پیش نیاز دوره آموزش تعمیر کپی نمیباشد و علاقمندان میتوانند بدون داشتن اطلاعات تخصصی روی پرینترها دستگاههای کپی را فرا گرفته و تعمیر کنند. بمراتب تعمیرکار پرینتر راحتتر میتواند دستگاههای فتوکپی را عیب یابی کند.

آموزش تعمیر فتوکپی

ناگفته نماند که فتوکپی در کلاس تعمیرات ماشینهای اداری بیشترین مبحث را به خود اختصاص میدهد. تعمیرات مکانیک کپی که در اصطلاح جنرال سرویس نامیده میشود از جمله موارد مهم در این دوره ها میباشد. در اصل کارآموزانی موفق به تعمیرات فتوکپی هستند که بتوانند در درجه اول این دستگاهها را براحتی باز و بسته کنند. خیلی ها این کار را با جرات انجام نمیدهند و باعث ضعف آنها میشود.
باز و بسته کردن دستگاههای کپی از اصول خاصی پیروی میکند که ممکن است بسیاری از آنها شبیه به هم و بسیاری از آنها غیر مشابه باشد. بطور مثال در ساخت ماشینهای اداری کارخانه های سازنده سعی کرده اند کمترین پیچ را بکار ببرند و بیشتر از طریق قفل شدن محافظ های اطراف این دستگاهها درون هم محکم میشوند. اگر این اتطالات پلاستیکی خوب درهم قرار نگیرد و از راه درست باز نشود دستگاه به صدا می افتد و ممکن است اشکالاتی در چاپ و کیفیت کار بوجود آورد. آموزش تعمیر دستگاههای کپی نیازمند تجربه است و قوانین بسیار ساده ای دارد. تعمیرات فتوکپی شامل تخصص و شناخت روی دیتاشیت های این دستگاهها و سرویس منوال ها میباشد که اکثر این موارد در وب سایت های اصلی و غیر اصلی برای دانلود محیا میباشد. مهمترین بخش نرم افزاری تعمیر فتوکپی در اختیار داشتن کد ارورهای فتوکپی میباشد. این کد ارورها کمک بزرگی در تعمیر و عیب یابی این دستگاهها میکند. کد ارورهای فتوکپی در کارخانه روی ای سی بایوس فتوکپی ها برنامه ریزی شده اند که هر کد نشان دهنده اشکالی روی این دستگاهها میباشد. این کدها در اکثر ماشین های اداری بنام ارور کد معروف است که توسط کارخانه تولید شده دستگاهها موجود میباشد. بدست آوردن این کدها از طریق اینترنت و شرکت های وارد کننده امکان پذیر است. برخی از تعمیرکاران قدیمی این دستگاهها این ارورها را به ذهن سپرده اند. البته روش و قانون برای به ذهن سپردن ارورکدهای فتوکپی است که مهمترین آن نزدیک بودن اعداد به هم است. بطور کل اعداد نزدیک به هم در رابطه با یکی از بخش های فتوکپی میباشد.
یکی از بخش های مهم در تعمیرات فتوکپی اسکنر آن میباشد. البته ناگفته نماند که ما بخش کارتریج رو جا ننداختیم و چون در پرینتر آنرا مفصل توضیح دادیم اینجا صرف نظر کردیم. اسکنر از بخش های لامپ و شیشه مخصوص و موتور تشکیل شده که دستور از آی سی های روی برد میگیرد.

آموزش تعمیرات اسکنر

آموزش تعمیرات اسکنر که از جمله بخش های تعمیرات ماشین های اداری میباشد از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و با دانش درباره موتور اسکنر، عملکرد تسمه اسکنر، مدار اسکنر و برنامه ریزی آی سی بایوس اسکنر میتوانید براحتی عیب یابی کنید. اسکنر و دستگاههای دیگر اداری شامل بورد تغذیه میباشد که تعمیرکار ماشین های اداری فقط تا جایی تعمیر این بوردها را میپذیرد که فیوز یا قطعه ای ظاهری آسیب دیده باشد.
آموزش تعمیر برد تغذیه ماشینهای اداری مانند برد پرینتر و تعمیر برد فتوکپی توسط کارشناس الکترونیک و تعمیرکار برد انجام پذیر است و اگر در این باره اطلاعات خوبی نداریم کمی خطر آفرین است. چراکه با تعمیر اشتباه این بوردها ممکن است به مکانیک دستگاه و موتور آسیب جدی وارد کنیم.

آموزش تعمیر دستگاه فکس

آموزش تعمیر دستگاه فکس که یکی از بخش های پرینترهای چند کاره را تشکیلی میدهد. معمولا چاپگرهای چهار کاره دستگاه فکس را دارند. ارسال دیتا از روی کاغد به عهده این دستگاهها است. دستگاههای جدی چند کاره پرینتر فکس را بصورت عکس از روی کامپیوتر ارسال میکند. تقریبا پرینترهای جدی به وایرلس مجهز شده است. اسکنرها در اثر ضربه و نوسان برق آسیب پذیرند. کاربران باید دقت زیادی برای خط افتادن شیشه مخصوص اسکنر باشند.
در کل آموزش تعمیر ماشینهای اداری شامل تعمیرات پرینترها است که پایه و شروع کار میباشد و بعد از آن تعمیر فتوکپی است که جنرال سرویس این دستگاهها نیاز به دانش کد ارورها و سرویس منوال ها میباشد. آموزش تعمیر اسکنر و تعمیرات فکس بخودی خود بعد از یادگیری چاپگرها و فتوکپی راحت و بی دردسر میشود.
برای اینکه تعمیرکار ماهری شویم از منابع مختلفی در تعمیرات استفاده کنید. حتما با کارشناس تعمیرات مشورت کنید و کار عملی روی دستگاههای محتلف انجام دهید. تا به دانش خوب دست نیافتین از بازکردن این دستگاهها بپرهیزید. همانطور که گفته شد تعمیر این دستگاهها بسیار ساده است و فقط نیاز به دانش و فعالیت تکنیکال روی دستگاه دارد. برندهای ماشینهای اداری مانند اچی پی و کنون و برادر هر کدام راههای خود را در تعمیر دارند ولی اکثریت این برندها مشابه به هم باز شده و سرویس میشوند.

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
5 رای 6 از 5
ارسال دیدگاه